46. Potom kňaz požehná krstnú vodu. S rozopätými rukami prednáša túto modlitbu:
Bože, tvoja neviditeľná moc zázračne účinkuje prostredníctvom sviatostných znakov.
Stvoril si vodu
a mnohorakým spôsobom si ju pripravoval, aby nám naznačovala milosť krstu.
Bože, tvoj Duch sa už na počiatku stvorenia
vznášal nad vodami,
a tak voda už vtedy dostala schopnosť posväcovať. Bože, ty si potopou sveta
vopred naznačil naše znovuzrodenie,
aby v tajomstve jedného a toho istého živlu
bol koniec nerestí a začiatok čností.
Bože, ty si Abrahámovým potomkom dal
suchou nohou prejsť cez Červené more,
aby ľud vyslobodený z faraónovho otroctva
bol predobrazom pokrsteného ľudu.
Bože, tvoj Syn, pokrstený Jánom vo vodách Jordánu, bol pomazaný Duchom Svätým,
a keď visel na kríži, z jeho boku vytiekla krv a voda. A keď vstal z mŕtvych, rozkázal učeníkom:
„Choďte a učte všetky národy
a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“ Zhliadni na tvár svojej Cirkvi
a milostivo jej otvor prameň krstnej vody.
Nech Duch Svätý vloží do tejto vody
milosť tvojho jednorodeného Syna,
aby z človeka, stvoreného na obraz Boží,
sviatosť krstu zmyla všetku nečistotu starého života a umožnila mu povstať z vody a z Ducha Svätého
k novému detstvu.
Kňaz ponorí, podľa okolností, veľkonočnú sviecu do vody raz alebo trikrát a pokračuje:
Prosíme ťa, Pane,
nech skrze tvojho Syna
zostúpi sila Ducha Svätého do tohto prameňa,
drží veľkonočnú sviecu vo vode a pokračuje:
aby všetci, ktorí v krste umierajú
a sú pochovaní s Kristom,
povstali s ním aj k životu.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.
R Amen.
47. Kňaz vytiahne veľkonočnú sviecu z vody. Ľud pritom zvolá:
Dobrorečte Pánovi, pramene, chváľte a vyvyšujte ho naveky!
48. Po požehnaní krstnej vody a zvolaní ľudu kňaz stojí a pýta sa dospelých ako i rodičov a krstných rodičov detí na zrieknutie sa Zlého ducha, ako je to uvedené v príslušných obradoch v Rímskom rituáli.
Ak sa pomazanie olejom katechumenov u dospelých nevykonalo vopred v príprav- ných obradoch, vykoná sa v tomto momente.
49. Potom sa kňaz pýta na vyznanie viery jednotlivých dospelých; v prípade detí sa tromi otázkami pýta na vyznanie viery spolu všetkých rodičov a krstných rodičov, ako je to uvedené v príslušných obradoch.
Ak je v túto noc veľa krstencov, obrad sa môže usporiadať tak, že hneď po odpovedi krstencov, krstných rodičov a rodičov kňaz žiada a prijíma obnovu krstných sľubov všetkých veriacich.
50. Po otázkach kňaz pokrstí vyvolených dospelých a deti.
51. Po krste kňaz pomaže deti krizmou. Všetci, dospelí i deti, prijmú biele rúcho. Potom posluhujúci podá kňazovi alebo diakonovi veľkonočnú sviecu a zažnú sa od nej sviece novopokrstených. Pri deťoch sa vynechá obrad „E etha“.
52. Ak sa krst a vysvetľujúce obrady nekonali v presbytériu, nasleduje návrat do presbytéria v procesii zoradenej ako predtým. Novopokrstení alebo krstní
rodičia, či rodičia nesú zažaté sviece. Počas procesie sa spieva krstný spev Tiekla voda alebo iný vhodný spev (č. 56).
53. Ak boli pokrstení dospelí, biskup alebo, ak ho niet, kňaz, ktorý vysluhoval krst, im ihneď v presbytériu udelí sviatosť birmovania, ako je to uvedené v Rímskom ponti káli alebo rituáli.
Požehnanie vody
54. Ak sa nevysluhuje krst a nepožehnáva sa ani krstný prameň, kňaz požehná vodu. Najprv sa prihovorí veriacim:
Bratia a sestry,
pokorne prosme nášho Pána a Boha,
nech požehná túto vodu,
aby sme ňou mohli byť pokropení
na pamiatku nášho krstu,
a nech nás milostivo obnoví,
aby sme ostali verní Duchu Svätému, ktorého sme prijali.
A po krátkej chvíli ticha prednesie s rozopätými rukami túto modlitbu:
Pane a Bože náš, láskavo buď s nami
a požehnaj túto vodu,
keď nábožne slávime túto presvätú noc
a pripomíname si, ako obdivuhodne si nás stvoril a ešte obdivuhodnejšie vykúpil.
Ty si stvoril vodu, aby zúrodňovala polia
a aby nás osviežovala a očisťovala.
Ty si ju postavil do služieb svojho milosrdenstva: vodou si vyslobodil svoj ľud z otroctva
a uhasil si na púšti jeho smäd.
V predpovediach prorokov voda
bola obrazom novej zmluvy,
ktorú si chcel uzavrieť s ľudstvom.
Napokon skrze vodu, ktorú Kristus posvätil v Jordáne, si v kúpeli znovuzrodenia
obnovil porušenú ľudskú prirodzenosť.
Nech nám teda táto voda pripomína náš krst,
aby sme sa radovali s našimi bratmi a sestrami, ktorí na Veľkú noc prijali sviatosť krstu.
Skrze Krista, nášho Pána.
R Amen.
Obnovenie krstných sľubov
55. Po krstných (a birmovných) obradoch alebo, ak sa tieto sviatosti nevysluhovali, po požehnaní vody všetci vstanú a so zažatými sviecami v rukách obnovia krstné sľuby, ak už ich obnova nebola pri vysluhovaní krstu.
Kňaz sa prihovorí veriacim týmito alebo podobnými slovami:
Drahí bratia a sestry,
prostredníctvom veľkonočného tajomstva sme boli v krste pochovaní s Kristom,
aby sme s ním povstali k novému životu.
Preto po skončení štyridsaťdennej predveľkonočnej prípravy obnovme sľuby svätého krstu, ktorými sme sa zriekli Zlého ducha a jeho skutkov a sľúbili sme,
že budeme slúžiť Bohu vo svätej katolíckej Cirkvi. Preto sa vás pýtam:
Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha? Všetci: Zriekam.
Kňaz: Aj všetkých jeho skutkov? Všetci: Zriekam.
Kňaz: Aj všetkých jeho pokušení? Všetci: Zriekam.
Alebo:
Kňaz: Zriekate sa hriechu,
aby ste mohli žiť v slobode Božích detí? Všetci: Zriekam.
Kňaz: Zriekate sa vábivých pokušení, aby vás neovládal hriech?
Všetci: Zriekam.
Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha, pôvodcu a kniežaťa hriechu?
Všetci: Zriekam.
Ak je to potrebné, konferencia biskupov môže túto druhú formulu upraviť podľa miestnych potrieb.
Kňaz pokračuje:
Kňaz: Veríte v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme?
Všetci: Verím.
Kňaz: Veríte v Ježiša Krista, jeho jediného Syna
a nášho Pána, narodeného z Márie Panny, umučeného a pochovaného, ktorý vstal z mŕtvych a sedí po pravici Otca?
Všetci: Verím.
Kňaz: Veríte v Ducha Svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov,
vo vzkriesenie tela a v život večný?
Všetci: Verím.
Kňaz zakončí modlitbou:
Všemohúci Boh, Otec nášho Pána Ježiša Krista, ktorý nás znovuzrodil z vody a z Ducha Svätého
a odpustil nám hriechy,
nech nás svojou milosťou zachová pre večný život v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.
Všetci: Amen.
56. Kňaz pokropí ľud požehnanou vodou. Všetci spievajú:
Ant. Videl som vodu vytekať z pravej strany chrámu, aleluja; a všetci, ku ktorým sa táto voda dostala, boli uzdravení
a budú volať: Aleluja, aleluja.
Môže sa spievať aj iná pieseň pripomínajúca krst, napríklad (JKS 484):
Tiekla voda z pravej strany svätyne, aleluja, krstom v nej sme povolaní k nevine, aleluja. Zmiluj sa nad nami, Bože, v nekonečnej milosti, tvoje zľutovanie môže zotrieť naše nečnosti.
57. Medzitým sa novopokrstení vrátia na svoje miesta medzi veriacich.
Ak sa krstná voda nepožehnávala v krstiteľnici, diakon a posluhujúci dôstojne prenesú nádobu s vodou ku krstiteľnici.
Ak sa nepožehnával krstný prameň, požehnaná voda sa odloží na zvyčajné miesto.
58. Keď kňaz pokropil ľud, vráti sa k sedadlu. Vynechá sa vyznanie viery a hneď nasleduje modlitba veriacich, na ktorej sa po prvý raz zúčastnia aj novopokrstení.
IV. časť Liturgia Eucharistie
59. Kňaz pristúpi k oltáru a zvyčajným spôsobom začne liturgiu Eucharistie.
60. Odporúča sa, aby chlieb a víno priniesli k oltáru novopokrstení alebo, ak boli krstené deti, ich rodičia alebo krstní rodičia.
61. NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane,
prijmi modlitby a obetné dary svojho ľudu *
a daj, aby nám táto obeta, ktorá má pôvod vo veľkonočnom tajomstve, —
zaistila večnú spásu.
Skrze Krista, nášho Pána.
62. PREFÁCIA
O veľkonočnom tajomstve
63. V eucharistickej modlitbe sa spomenú pokrstení a ich krstní rodičia podľa formúl, ktoré sú uvedené v Rímskom misáli a rituáli pre jednotlivé eucharistické modlitby.
64. Pred Hľa, Baránok Boží kňaz môže krátko poučiť novopokrstených o prijatí prvého svätého prijímania a o hodnote tohto tajomstva, ktoré je vrcholom iniciácie a stredobodom celého kresťanského života.
65. Žiada sa, aby novopokrstení prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi spolu s krstnými rodičmi, rodičmi a katolíckymi príbuznými, ako aj s laickými katechétmi. Je tiež vhodné, aby so súhlasom diecézneho biskupa podľa okolností všetci veriaci prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi.
66. SPEV NA PRIJÍMANIE
Bol obetovaný náš veľkonočný Baránok, Kristus;
preto slávme sviatky s nekvaseným chlebom čistoty a pravdy, aleluja. (1 Kor 5, 7 – 8)
Je vhodné spievať Žalm 118.
67. PO PRIJÍMANÍ
Pane, pri veľkonočnej hostine
si nás posilnil sviatostným pokrmom; *
naplň nás všetkých svojím Duchom —
a v láske nám zjednoť srdcia i mysle.
Skrze Krista, nášho Pána.
68. SLÁVNOSTNÉ POŽEHNANIE
Pri dnešnej veľkonočnej slávnosti
nech vás žehná všemohúci Boh a vo svojom milosrdenstve nech vás chráni od nebezpečenstva hriechu.
R Amen.
Boh, ktorý vám zmŕtvychvstaním
svojho jednorodeného Syna znova získal večný život, nech vám dá odmenu nesmrteľnosti.
R Amen.
Boh, ktorý vám doprial po dňoch Pánovho umučenia radostne sláviť veľkonočné sviatky,
nech vám pomáha dôjsť do večnej radosti.
R Amen.
A požehnanie všemohúceho Boha, Otca i Syna + i Ducha Svätého, nech zostúpi na vás
a zostane vždy s vami.
R Amen.
69. Na prepustenie ľudu diakon alebo, ak ho niet, sám kňaz spieva alebo hovorí:
Choďte v mene Božom, aleluja, aleluja.
Alebo:
Choďte v pokoji, aleluja, aleluja.
To sa zachováva počas celej Veľkonočnej oktávy.
70. Veľkonočná svieca sa zapaľuje pri všetkých slávnostnejších liturgických sláveniach v tomto období.